Żłobek też może być firmą społeczną

Żłobek też może być firmą społeczną

 

„Edukacja w nowej odsłonie. Firma społeczna – sposób na satysfakcjonującą pracę” to kolejne z cyklu spotkań online poświęconych przedsiębiorczości społecznej i prezentacji firm społecznych, które działają na otwartym, konkurencyjnym rynku i dają sobie radę.

 

 

Praca, podobnie jak edukacja, stanowią bardzo ważną część życia. Dla wielu z nas dobra, satysfakcjonująca praca, a dla dzieci najlepszy żłobek, szkoła, studia, to podstawa udanego życia. Większości rodziców zależy na tym, by praca, którą kiedyś będą wykonywać ich dzieci, była dla nich rozwojowa i opłacalna. I mają świadomość, jak ważną rolę w kształtowaniu postaw odgrywają pierwsze lata w placówce edukacyjnej.

 

Spotkanie tradycyjnie prowadziły Eliza Gryszko i Jolanta Zientek-Varga, obie zajmujące się w FISE promocją przedsiębiorczości społecznej. Opowiedziały, czym jest firma/przedsiębiorstwo społeczne, jakie aspekty działań są w niej najważniejsze. A także, że działają z powodzeniem nawet w tak nieoczywistych, wydawałoby się obszarach, jak  edukacja.

Gościem specjalnym spotkania była Małgorzata Cofała, prezeska Pracowni Rozwoju „Kalejdoskop”, pomysłodawczyni i założycielka firmy, menedżerka, animatorka przedsięwzięć społecznych, ekspertka i społeczniczka w jednym. I, jakby tego było mało, osoba angażująca się w projekty dotyczące edukacji dzieci, inicjatorka otwockiego „Partnerstwa na rzecz Edukacji”, założycielka Otwockiego Porozumienia Rad Rodziców.

Małgorzata Cofała mówiła m.in. o tym, jak łączyć edukację z satysfakcjonującą pracą na własną rękę i być przedsiębiorstwem odpowiedzialnym społecznie. Przedstawiła sposoby zachęcania dorosłych do ciągłego rozwoju, podzieliła się obserwacjami, czy się kierować, by wybrać dobre miejsce edukacji dla dziecka.

Krok po kroku przybliżyła sprawy formalne i organizacyjne związane z założeniem własnej działalności edukacyjnej, podkreślając, że bardzo ważne jest, by na początku zdecydować, czy ma to być np. przedszkole czy żłobek, a może obie placówki razem? Decyzja o utworzeniu i żłobka, i przedszkola pozwala na wypracowanie jednolitej koncepcji wychowawczej.

Podzieliła się spostrzeżeniami dotyczącymi tak ważnej kwestii, jak angażowanie rodziców w działania na rzecz ich dzieci w placówce edukacyjnej. Rodzice/opiekunowie nie zawsze są chętni do pomocy. Trzeba wielkiego wyczucia i wrażliwości, by wciągnąć ich w mądre, sensowne działania wzmacniające efekt wychowawczy.

Przedstawiła też swoją placówkę, która działa w formie spółdzielni socjalnej; opowiedziała, jak radzą sobie takie firmy w dobie epidemii.

Tekst: Jolanta Zientek-Varga

Spotkanie zorganizowała Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych wraz z Biurem Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy w Centrum Przedsiębiorczości Smolna w ramach projektu „Rozwój ekosystemu ekonomii społecznej w m.st. Warszawa”.