You are currently viewing Gotowanie w języku migowym

Gotowanie w języku migowym

Podzielę was na trzy grupy – zarządził kucharz Piotr Górecki, który w świetnie wyposażonej kuchni bursy przy warszawskim Instytucie Głuchoniemych prowadził lekcję gotowania dla młodzieży uczącej się w klasie gastronomicznej. – Pierwsza grupa przygotuje surówkę z mieszanych warzyw, druga ugotuje curry po meksykańsku, a trzecia deser z daktyli, który nazywamy kulkami mocy. Dziś gotujemy po wegańsku, ale każdą z tych potraw można uczynić wegetariańską lub mięsną, dodając określone składniki.

Wcześniej dziewczęta i chłopcy wysłuchali informacji o ekonomii społecznej i przedsiębiorstwach społecznych, o czym mówiła Jolanta Zientek-Varga z FISE, a potem Robert Mikurenda opowiedział o Spółdzielni Socjalnej „Kto rano wstaje”, która prowadzi działalność gastronomiczną i jest dobrym przykładem odnoszącej sukcesy firmy społecznej. Także kucharz Piotr Górecki związany jest z „Kto rano wstaje”. Zanim trafił do spółdzielni, pracował w kilku restauracjach z kuchnią różnych krajów i zna przepisy niemal z całego świata. O gotowaniu opowiada bardzo ciekawie i chętnie odpowiada na wszelkie pytania.

A teraz do roboty – zachęcił młodzież Piotr Górecki, pokazując przygotowane produkty i mówiąc, co, do czego i jak. –  Jeśli coś nie będzie jasne, pytajcie. Pomogę, jeśli będziecie potrzebować wsparcia.

Młode kucharki i kucharze z zapałem wzięli się do pracy i mniej więcej po godzinie dania były gotowe. Wszyscy uczestniczący w spotkaniu: uczniowie, opiekunowie i goście mieli okazję spróbować wyczarowanych przez młodzież dań.

To było ciekawe, inspirujące spotkanie. Uczennicom i uczniom w kontakcie z osobami zaproszonymi pomagała nauczycielka doskonale znająca język migowy. Taka forma przekazywania młodzieży wiedzy o ekonomii społecznej okazała się strzałem w dziesiątkę. W planach są kolejne spotkania tego typu.

Warto przypomnieć, że Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, założony w 1817 roku, jest placówką szkolno-wychowawczą dla dzieci i młodzieży z wadą słuchu. Odegrał wiodąca rolę w powstaniu i rozwoju polskiego języka migowego i edukacji osób głuchych.

Fotografie i tekst: Jolanta Zientek-Varga

Curry